Rezumat Articol

Aplicația RAR Auto-Pass – Raport detaliat

COST: 42 Lei/raport

La momentul recenziei

Bun

Aplicația RAR Auto-Pass – Raport detaliat 7

Aplicația RAR Auto-Pass a fost anunțată oficial în 2023 și implementată de Registrul Auto Român (RAR) ca răspuns la problema manipulării odometrelor și a transparenței pe piața auto second-hand. În octombrie 2023, directorul RAR Mihai Alecu a dezvăluit la Salonul Auto București planul de a lansa un program care să ofere „garanție asupra stării tehnice și a kilometrajului” la vânzarea oricărui vehicul înmatriculat în România. Baza legală a fost stabilită prin Legea 142/2023 și Ordinul MTI nr. 210/2024, care au făcut certificatul Auto-Pass obligatoriu la tranzacțiile cu mașini second-hand înmatriculate în România, începând cu 1 decembrie 2024.

RAR Auto-Pass este dezvoltat și administrat de Registrul Auto Român, organismul tehnic de stat din subordinea Ministerului Transporturilor. Documentul este emis exclusiv de RAR, RAR fiind singura entitate oficială care susține și garantează autenticitatea acestui certificat. Comunicările oficiale RAR subliniază că Auto-Pass este un instrument legiferat și protejat legal, iar RAR a atenționat publicul să utilizeze doar platforma oficială, deoarece au apărut entități neautorizate care încearcă să profite (detalii în secțiunea despre probleme).

Lansarea oficială a avut loc la 1 decembrie 2024, când RAR a început emiterea certificatului RAR Auto-Pass în format digital. RAR a promovat Auto-Pass drept „RMN-ul mașinii tale la un click distanță” – subliniind caracterul său de radiografie completă a istoricului vehiculului. Certificatul a devenit obligatoriu a fi oferit de vânzător cumpărătorului la orice tranzacție de vehicul rulat înmatriculat în RO (deși nu este solicitat de autoritățile de înmatriculare, este prevăzut de lege ca obligație la vânzare – vezi secțiunea de probleme).

Funcționalitățile principale ale RAR Auto-Pass

RAR Auto-Pass este conceput ca un raport digital al istoricului unui vehicul. Principalele informații și funcționalități oferite includ:

  • Kilometrajul înregistrat în timp: Succesiunea citirilor odometrului (km) raportate oficial de stațiile de ITP sau de reprezentanțele RAR ori atelierele autorizate unde mașina a fost prezentată. Aceste date ajută la depistarea eventualelor manipulări ale odometrului, permițând cumpărătorului să vadă evoluția kilometrajului și eventuale scăderi nejustificate. RAR a pornit acest proiect tocmai din cazurile frecvente de „dat kilometrajul înapoi” și vizează protejarea cumpărătorilor de bună credință.

  • Istoricul reparațiilor și avariilor: Aplicația listează intervențiile minore efectuate la vehicul în ateliere autorizate (reparații ușoare de întreținere) și reparațiile majore făcute în urma unor accidente grave. Sunt evidențiate avariile care au afectat sistemele esențiale (direcție, frânare), structura de rezistență a caroseriei sau elementele de siguranță pasivă (airbag-uri etc.). Astfel, cumpărătorul poate afla dacă mașina a suferit accidente serioase în trecut și ce componente au fost afectate.

  • Inspecții tehnice periodice (ITP) și campanii de rechemare: Certificatul include date despre trecerea vehiculului prin inspecțiile tehnice periodice (verificând și valabilitatea ITP) și menționează eventualele campanii de rechemare în service inițiate de producătorul mașinii, dacă există. Aceste informații indică dacă vehiculul a fost întreținut conform cerințelor legale (ITP la zi) și dacă are remediate defecțiunile din fabricație semnalate de producător.

  • Statutul documentelor și al datelor de identificare: Auto-Pass preia unele informații din bazele RAR privind existența și valabilitatea cărții de identitate a vehiculului (CIV), norma de poluare, serie de șasiu validă etc., similar cu vechea aplicație “Istoric Vehicul”. Accentul principal rămâne însă pe istoricul tehnic și de kilometraj, nu pe datele administrative.

  • Certificat de negație dacă nu există informații: O funcționalitate importantă – dacă pentru VIN-ul interogat nu există nicio informație în bazele RAR (de exemplu, mașină care nu a trecut niciodată pe la RAR sau ITP în RO), sistemul emite gratuit un “certificat de negație”. Acest certificat atestă că nu s-au găsit date despre vehicul, ceea ce în practică înseamnă fie că mașina nu are istoric negativ cunoscut, fie că este recent importată sau nefolosită în RO. Certificatul de negație asigură totuși cumpărătorul că VIN-ul a fost verificat în sistemul RAR.

Toate aceste funcționalități sunt accesibile 100% online, fără a fi necesară prezentarea fizică a autovehiculului la RAR. Practic, RAR Auto-Pass centralizează informații care înainte erau disponibile fragmentat: istoricul de kilometri (anterior oferit gratuit prin aplicația “Istoric Vehicul” a RAR) și istoricul de daune (anterior disponibil contra cost separat, ~35 lei, prin aceeași platformă). Acum, certificatul Auto-Pass furnizează într-un singur document toate aceste date esențiale despre trecutul vehiculului, asigurând ceea ce RAR numește “transparență maximă” în tranzacțiile auto.

Aplicația RAR Auto-Pass – Raport detaliat 8

Acuratețea și fiabilitatea datelor afișate

Acuratețea datelor din RAR Auto-Pass este, în general, ridicată, deoarece informațiile provin din surse oficiale și autorizate. RAR precizează că certificatul conține “informații autentice și verificabile” despre istoricul mașinii, fiind emis în baza legislației specifice. Datele includ înregistrări din baza de date RAR (care cuprinde toate prezentările la RAR și ITP-urile efectuate) și din rapoartele transmise de atelierele autorizate (care, conform legii, au obligația de a încărca în sistem detalii despre reparațiile relevante). Astfel, kilometrajul și reparațiile raportate oficial pot fi considerate de încredere – ele reprezintă garanția RAR, organismul tehnic al statului român, asupra istoricului vehiculului.

Este important de menționat că precizia depinde de cât de complet a fost raportat istoricul în sistem. Dacă o mașină a avut intervenții nedeclarate (ex: reparații făcute “la negru” în ateliere neautorizate, sau kilometraj modificat între două inspecții oficiale), aceste aspecte nu vor apărea în Auto-Pass. Cu toate acestea, RAR Auto-Pass marchează un progres major față de situația anterioară, deoarece acum există o bază de date integrată și în continuă creștere privind istoricul vehiculelor. RAR confirmă că baza de date este “într-o continuă dinamică și se populează cu informații”, astfel încât pe măsură ce vehiculul trece prin mai multe inspecții și reparații oficiale, istoricul său va deveni tot mai bogat. Altfel spus, acuratețea se îmbunătățește în timp, odată cu adăugarea de noi date verificate.

Pentru vehiculele relativ noi în țară (recent importate), certificatul poate avea inițial puține informații. O limitare actuală este că Auto-Pass nu oferă încă date despre kilometrajul vehiculului înainte de a fi adus în România, însă RAR a anunțat că într-o fază ulterioară de dezvoltare va integra și astfel de informații (probabil prin schimb de date cu autorități din alte țări sau baze europene). Până atunci, istoricul acoperă doar perioada în care mașina a avut evenimente înregistrate oficial în România. Chiar și așa, fiind vorba de date din surse guvernamentale (RAR și asiguratori), acuratețea este superioară unor servicii private bazate pe crowd-sourcing sau date incomplete.

RAR Auto-Pass mai oferă siguranța că orice anomalie de kilometraj este evidențiată clar. De exemplu, dacă la un ITP anterior mașina avea 200.000 km și la următoarea inspecție figurează cu 150.000 km, această discrepanță va apărea în succesiunea odometru, alertând cumpărătorul despre o posibilă fraudă. În plus, faptul că rapoartele de daune sunt obținute direct de la societățile de asigurări (prin RAR, care a centralizat aceste date) conferă fiabilitate: dacă raportul indică o daună majoră economică, este aproape sigur că acea mașină a avut avarii serioase, lucru pe care vânzătorul nu-l mai poate ascunde ușor.

Pe scurt, acuratețea datelor în RAR Auto-Pass este considerată foarte bună pentru tot ce a fost raportat oficial despre vehicul. Certificatul este practic “certificat de stat” – ceea ce îl face mai credibil decât orice alt raport comercial. Desigur, acuratețea absolută depinde de completitudinea datelor în sistem, însă chiar și în cazurile cu puține informații, RAR Auto-Pass furnizează un certificat de negație care atestă că nu există probleme cunoscute. Astfel, fie prin informații pozitive, fie prin negație, cumpărătorul primește o imagine corectă conform evidențelor oficiale.

Ușurința în utilizare și experiența de utilizare

Aplicația RAR Auto-Pass a fost gândită să fie accesibilă publicului larg, fiind disponibilă online, fără pași birocratici complicați. Utilizarea se face prin accesarea butonului dedicat de pe prima pagină a site-ului RAR (www.rarom.ro) sau direct prin platforma digitală dedicată. Nu este necesară instalarea unei aplicații de mobil separate – deși RAR a oferit și instrucțiuni pentru instalarea pe Android a unui web-app, platforma este în esență una web (accesibilă de pe computer, tabletă sau telefon cu browser).

Pașii tipici pentru obținerea certificatului sunt simpli:

  1. Se introduc seria de șasiu (VIN) a vehiculului și câteva date personale ale solicitantului (nume, email) în formularul online. Datele personale sunt necesare pentru emiterea facturii fiscale și a certificatului pe numele solicitantului.
  2. Dacă VIN-ul are date în baza RAR, utilizatorul este notificat și este direcționat către pagina de plată online a tarifului (42 lei). Dacă nu există deloc date, platforma informează că se va emite certificatul de negație gratuit.
  3. După efectuarea plății securizate online (se poate plăti cu cardul, 42 lei fiind tariful fix stabilit prin lege), certificatul este generat automat. Utilizatorul primește pe email documentul PDF al RAR Auto-Pass și, de asemenea, are posibilitatea să-l descarce direct din platformă imediat ce plata este confirmată.

Întregul proces poate dura doar câteva minute. RAR menționează că certificatul poate fi descărcat imediat și oricând ulterior, timp de 60 de zile (perioada de valabilitate a certificatului). Această valabilitate de 60 zile înseamnă că dacă, de exemplu, un vânzător obține certificatul dar nu vinde mașina în cele două luni următoare, va trebui actualizat (plătit din nou) pentru o tranzacție ulterioară – însă 60 de zile acoperă de regulă intervalul de vânzare.

Interfața și claritatea informațiilor

Certificatul RAR Auto-Pass este emis ca un PDF structurat clar, cu antetul RAR, datele de identificare ale vehiculului și secțiunile enumerate (kilometraj, reparații, ITP etc.). Din exemplele publicate de RAR, raportul de daune include chiar și scheme vizuale ale mașinii cu marcarea zonelor avariate și intervale de cost de reparație. Acest mod de prezentare îl face ușor de interpretat chiar și de nespecialiști. Utilizatorii au apreciat, de exemplu, că pot vedea simplu, într-un tabel, toate kilmetrajele înregistrate la ITP-uri, lucru foarte util la evaluarea veridicității odometrului. Informațiile sunt în limba română (evident) și folosesc termeni tehnici uzuali, permițând oricărui șofer să înțeleagă istoricul.

Performanța tehnică

Performanța tehnică a aplicației a fost în general bună, deși la lansarea inițială a versiunii gratuite (“Istoric Vehicul”, 2019) s-au înregistrat probleme cauzate de popularitate. În martie 2019, când RAR a lansat serviciul gratuit de afișare a kilometrajului, “mulți dintre cei care au încercat […] nu au reușit, pentru că se blocase din cauza numărului mare de accesări”. Aceasta arată interesul enorm al publicului și a supraîncărcat serverele RAR la acel moment. Între timp, RAR a avut timp să-și scaleze infrastructura – totuși, e posibil ca și la 1 decembrie 2024, când Auto-Pass a devenit obligatoriu, să fi fost un trafic intens. Nu există însă relatări majore de crash ale site-ului la acea dată, semn că platforma a făcut față cererii.

Accesibilitate și suport

Procesul online exclude necesitatea de deplasare, ceea ce majoritatea utilizatorilor consideră un plus important. Atât vânzătorul, cât și cumpărătorul pot solicita certificatul, deci oricare parte interesată îl poate obține simplu. Un aspect de menționat este că unii utilizatori mai puțin familiarizați cu internetul au întâmpinat confuzie în identificarea site-ului oficial. Existența unor site-uri neoficiale (ex. rar-autopass.ro, autopass-online.ro) care se oferă să obțină ei certificatul contracost a indus în eroare unii șoferi. RAR a insistat ca oamenii să descarce Auto-Pass doar de pe site-ul oficial RAR, tocmai pentru a evita astfel de confuzii și costuri suplimentare. În interfața oficială, RAR a pus un buton vizibil pe homepage, deci pentru cine accesează direct rarom.ro lucrurile sunt clare.

În concluzie, ușurința în utilizare este apreciată: aplicația este online 24/7, nu cere crearea unui cont (doar o adresă de email pentru confirmare), plata este rapidă, iar certificatul vine imediat. Față de experiența anterioară (când cumpărătorii trebuiau să ceară vânzătorului să meargă la RAR pentru un certificat de autenticitate sau să verifice personal kilometri la RAR), acum totul se rezolvă “la click”. Singurele probleme țin de unele dificultăți de ordin tehnic în perioade aglomerate și de necesitatea ca utilizatorii să fie vigilenți să folosească site-ul corect.

Recenzii, opinii pozitive și negative ale utilizatorilor

Reacțiile utilizatorilor față de RAR Auto-Pass au fost diverse, de la laude pentru inițiativă până la critici legate de cost sau implementare. Vom prezenta în continuare un rezumat al opiniilor exprimate de șoferi pe forumuri, rețele sociale și în comentarii, împărțite în aspecte pozitive și negative.

Opinii pozitive / Aprecieri:

  • Transparență și încredere sporită: Mulți consideră că RAR Auto-Pass este o idee excelentă pentru a reduce fraudele de pe piața second-hand. Faptul că este emis de o instituție a statului conferă încredere. Un utilizator remarcă că este „cea mai transparentă formă de informare a cumpărătorului” despre istoricul mașinii, citând chiar materialele RAR. Există satisfacția că acum vânzătorii “care nu au nimic de ascuns” pot demonstra acest lucru cu un document oficial.

  • Depistarea “țeapelor” la kilometraj și daune: Atât RAR, cât și șoferii de pe forumuri laudă eficiența Auto-Pass în a demasca mașinile cu kilometri dați înapoi sau cu accidente ascunse. Un reprezentant RAR a declarat că prin acest instrument, manipularea odometrului va fi mult mai ușor de depistat și fenomenul va fi limitat. Pe Reddit, utilizatorii recomandă cumpărătorilor să ceară acest raport, pentru că „te poate scuti de mii de euro pagubă” dacă astfel eviți achiziția unei mașini cu probleme ascunse (un membru subliniază că 42 lei e un preț infim comparat cu potențialele pierderi). De asemenea, pe Facebook și în media, Auto-Pass a fost promovat cu sloganul de a “nu lua țeapă când cumperi o mașină”, ceea ce rezonează cu experiențele multor români.

  • Cost accesibil, un “CarVertical de buget”: Un aspect foarte apreciat este prețul oficial de doar 42 lei pentru raport. Comparativ, servicii private precum CarVertical sau autodna costă de câteva ori mai mult. În comunitățile auto, RAR Auto-Pass a fost numit „un fel de CarVertical de buget” – oferind informații similare (kilometri, daune) la un preț semnificativ mai mic. Faptul că este un serviciu fără scop comercial (tariful de 42 lei este impus de Consiliul de Administrație RAR, acoperind costurile, nu generând profit) îi face pe utilizatori să îl perceapă pozitiv ca pe un serviciu public util și ieftin. Unii vânzători responsabili chiar se laudă în anunțurile de vânzare că oferă gratuit cumpărătorului raportul RAR Auto-Pass și eventual un raport CarVertical, pentru a-și demonstra buna-credință – semn că instrumentul devine parte din bunele practici pe piață.

  • Rapiditate și comoditate: Utilizatorii care au folosit efectiv platforma laudă de obicei viteza cu care au obținut raportul. Comentarii pe forumuri auto indică faptul că certificatul a fost primit pe email „în 2-3 minute de la plată” și că procesul a fost foarte simplu (introduci VIN, plătești cu cardul, primești PDF-ul). Față de a merge la RAR pentru un certificat de autenticitate (cum era înainte pentru mașinile aduse din afară, de exemplu), totul online este mult mai comod. Chiar și scepticii recunosc utilitatea: „n-am încredere de plăți online de obicei, dar pentru 42 lei am încercat și a mers ok, acum am istoricul mașinii mele”, spunea un utilizator pe un grup auto de Facebook.

  • Inițiativă legislativă necesară: Mulți șoferi onești salută faptul că autoritățile au intervenit în sfârșit să reglementeze această zonă gri a pieței auto rulate. Se consideră că RAR Auto-Pass va pune presiune pe samsari și va face mai dificilă vânzarea mașinilor cu probleme. Comentariile din secțiunile de știri arată că oamenii erau sătui de „țepele cu kilometri” și privesc Auto-Pass ca pe o măsură pro-consumator bine-venită. În plus, ideea că România adoptă un sistem similar cu cel din Belgia (Car-Pass) este văzută ca un semn de progres și aliniere la practici europene.

Opinii negative / Critici:

  • Nemulțumire față de transformarea serviciului gratuit în unul cu plată: Cea mai vocală critică a venit de la utilizatorii care foloseau vechea aplicație “Istoric Vehicul” (lansată de RAR în 2019). Acea aplicație oferea gratuit informații despre kilometraj și date de identificare, cu opțiunea de a plăti separat 35 lei pentru detalii despre daune. Odată cu introducerea Auto-Pass, RAR a suspendat accesul gratuit la istoricul vehiculului (la 1 decembrie 2024), unind totul într-un singur certificat contra cost. Un utilizator Reddit rezumă frustrat: “Those RAR guys changed their platform, and now any VIN check costs 42 lei. Total crap if you ask me. They got greedy and now you gotta pay for something that used to be free.” (trad.: “Băieții ăia de la RAR și-au schimbat platforma, iar acum orice verificare VIN costă 42 lei. O prostie, dacă mă întrebi pe mine. S-au lăcomit și acum trebuie să plătești pentru ceva ce era gratuit.”). Această opinie exprimă sentimentul unor șoferi că RAR le-a luat o facilitate gratuită și a pus-o contra cost. Deși 42 lei nu e mult, e principiul în joc – înainte puteai verifica gratuit măcar kilometrii, acum plătești chiar și pentru asta. Un alt comentator a adăugat că ar fi preferat “să lase măcar verificarea kilometrajului gratuită și să taxeze doar raportul de daune”, considerând că astfel RAR și-ar fi îndeplinit rolul de serviciu public mai bine.

  • Confuzie și dezinformare privind obligativitatea și prețul: La lansare, unele articole de presă au titrat că certificatul “a devenit obligatoriu”, fără a clarifica contextul (obligatoriu de oferit la vânzare, dar nu necesar la rar/poliție pentru înmatriculare). Acest fapt a indus în eroare unii utilizatori. De exemplu, pe forumuri unii întrebau dacă au nevoie de Auto-Pass când își înmatriculează mașina – răspunsul fiind că nu trebuie depus la Poliție, însă legea cere ca vânzătorul să îl furnizeze cumpărătorului. Un user Reddit a întrebat direct: “Este acest document obligatoriu la înmatriculare?”, primind răspunsuri mixte până s-a clarificat că nu la înmatriculare, ci la tranzacție. Această ambiguitate inițială a comunicării a atras critici – unii considerând că presa și RAR nu au explicat destul de bine, generând stres inutil.

  • Problema site-urilor intermediare (țepe la rândul lor): Un efect colateral neplăcut a fost apariția imediată a unor site-uri private care profită de neatenția sau neștiința unor clienți. Site-uri cu nume similare (“rar-autopass.ro”, “autopass-online.ro” ș.a.) au început să vândă rapoarte RAR Auto-Pass la prețuri mult mai mari (79 lei, 89 lei etc.). Un utilizator relata indignat: “După ce se promova ca fiind un serviciu ce o să coste până în 50 lei, acum costă 89 lei și mai sunt și obligat prin lege să îl am când vând…” – acesta căzuse probabil pe un site neoficial care cerea 89 lei. Astfel de cazuri au determinat RAR să emită avertizări publice despre înșelătorii: “Atenție la practici înșelătoare! … anumite entități terțe […] folosesc denumiri, culori, sigle similare cu RAR, în scopul de a induce în eroare cetățenii și de a vinde certificate RAR Auto-Pass la prețuri supraevaluate”. Mulți șoferi au criticat faptul că RAR nu a reușit să securizeze mai bine brandul și să apară primul în căutările online, lăsând loc acestor “șmecheri” să profite. Practic, unii utilizatori au plătit dublu către intermediari fără să realizeze că ar fi putut plăti jumătate direct pe site-ul oficial. Aceasta a generat frustrări și comentarii negative la adresa vizibilității RAR online. (În paranteză, RAR a început să posteze pe Facebook clarificări și să răspundă utilizatorilor cu link-ul corect, pentru a combate aceste țepe).

  • Date incomplete sau incorecte în anumite cazuri: Deși, cum am menționat, datele oficiale sunt corecte, există situații în care utilizatorii au așteptări mai mari de la raport. De exemplu, pentru mașinile importate, Auto-Pass adesea arată doar “prima înmatriculare în RO” și eventual un ITP, dar nimic despre istoricul din străinătate. Cumpărătorii care nu știu acest aspect au fost dezamăgiți că raportul RAR nu le-a spus și daunele din afară sau kilometrii dinainte de import. RAR a recunoscut limitarea și a promis upgrade-uri viitoare pentru a acoperi și kilometrajul extern, însă deocamdată unii utilizatori consideră că Auto-Pass nu e complet și oricum mai apelează și la rapoarte comerciale internaționale (CarVertical, Histovec în Franța, etc.) pentru a verifica istoricul înainte de prima înmatriculare în RO.

  • Critici la adresa RAR (context general): Un segment de comentatori văd Auto-Pass ca pe încă o taxă impusă șoferilor. Aceștia argumentează că “RAR ar trebui să ofere gratuit informațiile, având în vedere că tot noi le-am plătit la fiecare ITP” sau că “iar mai mulge RAR niște bani de pe urma noastră”. Sunt opinii minoritare, dar prezente, care percep Auto-Pass ca pe o măsură mai degrabă financiară decât una de siguranță. Alții compară cu sistemul din alte țări: “În Germania nu te taxează TUV-ul ca să afli km, îți trece pe talon” – sugerând că istoricul ar fi putut fi inclus în actele mașinii standard, fără un document separat plătit. RAR a răspuns acestor critici evidențiind că tariful e modest și că serviciul oferă mult mai multe informații decât doar km (fiind practic un “dossier” al vehiculului), dar aceste explicații tehnice nu conving neapărat pe cei reticenți la costuri.

Opinii reale ale utilizatorilor:

Aprecieri Pozitive

„Foarte util pentru evitarea țeapelor cu kilometri dați înapoi și accidente ascunse.” – Rapoartele oficiale RAR inspiră încredere că datele sunt reale și complete, ceea ce ajută cumpărătorii să ia decizii informate.
„42 de lei nu e nimic pe lângă paguba pe care aș putea s-o iau dacă cumpăr o mașină prostă.” – Prețul este perceput ca accesibil și justificat pentru volumul de informații oferite. Mulți îl compară favorabil cu rapoartele CarVertical mult mai scumpe, numindu-l „CarVertical de buget”.
„Foarte simplu de obținut, în 5 minute am avut PDF-ul pe mail.” – Experiența de utilizare este apreciată ca rapidă și fără bătăi de cap, fiind totul online.
„În sfârșit autoritățile fac ceva să oprească samsarii.” – Vânzătorii necinstiți vor avea viață grea; măsura este lăudată ca benefică pieței auto și siguranței rutiere (mașini mai bune, mai puține accidente).
„Îl ofer oricărui client la vânzare, e garanția că mașina mea e ok.” – Vânzătorii de bună credință apreciază Auto-Pass ca pe un certificat de calitate pe care îl pot arăta cumpărătorilor, simplificând tranzacțiile și negocierea.

Critici & Nemulțumiri

„Trebuia să fie gratuit ca înainte, au făcut pe toată lumea să plătească 42 lei pentru ceva ce era gratis.” – Unii șoferi acuză RAR de lăcomie, fiind nemulțumiți că verificarea km care era gratuită acum costă bani.
„Tipic românesc, mai bagi o taxă… Puteau lăsa măcar istoricul ITP gratis.” – Frustrare că un serviciu public a devenit contra cost. Unii consideră că RAR ar fi putut taxa doar raportul de daune, nu și kilometrii.
„M-au păcălit ăia de pe net și am dat 80 de lei… trebuia RAR să se ocupe mai bine.” – Cazuri de utilizatori induși în eroare de site-uri neoficiale, care cer sume mai mari. Se critică lipsa de vizibilitate a site-ului oficial RAR în fața “escrocilor”.
„Raport incomplet, nu mi-a arătat nimic de înainte să aduc mașina din Germania.” – Unii utilizatori sunt dezamăgiți de limitările actuale (istoric extern neacoperit încă), simțind nevoia să apeleze și la alte verificări.
„Obligatoriu sau nu până la urmă? Unii zic că da, alții că nu.” – Confuzia legată de caracterul obligatoriu a generat critici privind comunicarea neclară inițială. A fost nevoie de clarificări că este obligatoriu doar ca act de informare între părți, nu și la înmatriculare.

(Notă: Opiniile de mai sus sunt sintetizate din comentarii reale ale utilizatorilor de pe Reddit, Facebook și forumuri auto. Ele reflectă percepțiile subiective ale acestora și pot varia de la caz la caz.)

Probleme frecvent raportate și actualizări majore

În primele luni de la lansare, RAR Auto-Pass a avut parte atât de probleme recurente semnalate de utilizatori, cât și de câteva ajustări și clarificări din partea autorităților. Iată principalele aspecte:

Probleme și neajunsuri semnalate:

  • Apariția site-urilor scam (intermediari neautorizați): Așa cum s-a detaliat, o problemă majoră a fost proliferarea imediată a ofertelor neoficiale de eliberare a certificatelor Auto-Pass. Aceste entități fie percep comisioane mari (79-89 lei față de 42 lei oficial), fie în unele cazuri pot chiar să nu livreze documente valide. RAR a reacționat rapid cu comunicate de presă și postări social media, avertizând publicul. Mesajul ferm a fost că certificatul RAR Auto-Pass se obține doar de la RAR, iar orice altceva e o țeapă. Această problemă continuă însă atâta vreme cât oamenii caută pe Google “rar auto pass” și dau click pe primul link sponsorizat, nu pe site-ul oficial. RAR și organele abilitate (Protecția Consumatorilor) monitorizează situația, dar până în mai 2025 aceste site-uri încă există. Utilizatorii trebuie să fie atenți – acesta rămâne un punct sensibil.

  • Neclaritatea obligativității și lipsa de sancțiuni: Mulți șoferi au întrebat ce se întâmplă dacă un vânzător nu oferă certificatul cumpărătorului. În lege, Auto-Pass este obligatoriu la vânzare, dar nu există (cel puțin inițial) o sancțiune clară prevăzută pentru nerespectare. În practică, un cumpărător păgubit ulterior poate reclama vânzătorul pentru vicii ascunse dacă nu i-a dat certificatul sau dacă a ascuns deliberat informații, dar nu există amendă directă “că nu ai Auto-Pass”. Această zonă gri i-a făcut pe unii să spună că “obligativitatea e mai mult pe hârtie”. RAR a venit cu clarificări: Auto-Pass nu înlocuiește cartea de identitate și nu este un act necesar la înmatriculare, ci este un document separat, orientat spre informarea cumpărătorului. Ca atare, RAR a recomandat cumpărătorilor să solicite ei înșiși certificatul dacă vânzătorul nu îl oferă, pentru a nu depinde de bunăvoința acestuia. În concluzie, problema obligativității ține de conștientizare: piața trebuie să se autoregleze, cumpărătorii să refuze achiziția fără Auto-Pass, ceea ce în timp ar face ca toți vânzătorii să îl obțină din proprie inițiativă.

  • Capcana site-ului indisponibil temporar: Imediat după 1 decembrie 2024, RAR a închis vechea aplicație “Istoric Vehicul” și a pus un anunț de suspendare, redirecționând practic spre noul Auto-Pass. Cine nu a citit știri a fost poate surprins că vechiul link nu mai merge. Totuși, cum presa a mediatizat intens schimbarea, marea majoritate s-au adaptat. O mică problemă tehnică raportată la început a fost trimiterea codului de confirmare pe email: la lansare, unele persoane au constatat că emailul de la RAR cu codul ajungea în Spam sau cu întârziere, ceea ce le-a creat confuzie (codul este necesar pentru confirmarea adresei înainte de plată). RAR a ajustat configurările serverelor de mail, și asemenea incidente au fost izolate și rezolvate rapid.

  • Durata de valabilitate a certificatului (60 zile): Unii vânzători au fost surprinși că certificatul expiră după 60 de zile. Din punct de vedere tehnic, după 60 zile link-ul de descărcare nu mai este valabil, iar RAR nu garantează că datele nu se pot schimba (de exemplu, mașina poate acumula kilometri noi sau daune noi în acest timp). Așadar, pentru tranzacții care nu se concretizează repede, vânzătorul ar putea trebui să scoată un certificat nou la cererea altui client. Nu este un defect, ci o caracteristică intenționată, dar e un aspect de logistică pe care unii l-au menționat ca inconvenient minor.

  • Acoperirea incompletă a istoricului de daune: În primele luni, s-a constatat că pentru unele vehicule, secțiunea de daune nu returna nimic deși se știau incidente. Posibil cauze: fie dauna nu a fost despăgubită prin CASCO/RCA (ci reparată pe cont propriu, deci nu apare în baza asigurărilor), fie a fost o raportare întârziată din partea asiguratorilor la RAR. Oricum, RAR a subliniat că baza de date se actualizează continuu. Dacă cineva știe sigur că mașina a avut accident și totuși certificatul nu arată, e indicat să verifice direct cu RAR (pot exista erori de asociere VIN, etc.). Astfel de cazuri nu au fost numeroase public, dar e o potențială problemă încredințată: dacă baza de date nu conține o daună, cumpărătorul ar putea avea un fals sentiment de siguranță. Totuși, riscul e atenuat de faptul că majoritatea daunelor serioase trec prin asigurări, deci vor fi prinse.

Actualizări majore de la lansare până în prezent:

  • (2024) Lansarea RAR Auto-Pass 1.0: Implementarea inițială a integrat, cum am spus, toate datele de kilometraj și daune cunoscute de RAR. Tariful a fost fixat la 42 lei prin ordin de ministru. RAR a lansat și o campanie de informare intensă la momentul respectiv (comunicate de presă, apariții media, postări pe Facebook) pentru a educa publicul despre noul certificat. S-a clarificat că serviciul înlocuiește aplicația veche Istoric Vehicul, care a fost dezactivată.

  • (ian-feb 2024) Clarificări legislative și procedurale: În Monitorul Oficial din 1 februarie 2024 a fost publicat Ordinul MTI 210/2024 (anunțat anterior), care detaliază modelul certificatului și procedura de emitere. Practic, acest act a oficializat formatul și conținutul Auto-Pass. În ianuarie-februarie 2024, RAR a emis clarificări suplimentare (ex. prin Cuget Liber, Avocatnet) subliniind că Auto-Pass nu elimină nevoia cărții de identitate RAR la vehiculele importate (un zvon care circula era că Auto-Pass ar ține loc de autenticitate – fals). De asemenea, RAR a explicat că Auto-Pass se emite doar pentru vehiculele deja înmatriculate (pentru mașini neînmatriculate încă, nu se aplică).

  • (apr 2024) Extinderea funcționalităților opționale: În aprilie 2024, RAR a implementat în platformă posibilitatea ca, odată cu certificatul Auto-Pass, solicitanții să poată verifica contra cost și alte elemente precum valabilitatea ITP, existența RCA valabilă și rovinieta – toate la un loc, ca servicii suplimentare. Acest lucru a fost semnalat de intermediari (care probabil au integrat API-ul RAR): “Odată cu emiterea certificatului, puteți adăuga în comandă verificarea ITP-ului, a asigurării RCA și a rovinietei” (update din 10.04.2025). Practic, RAR centralizează și aceste verificări (care altfel se puteau face gratuit pe diferite site-uri – rarom.ro pentru ITP, unsar.ro pentru RCA, cnadnr.ro pentru rovinietă). E o facilitate menită să ofere într-un singur loc tot istoricul și situația vehiculului la zi.

  • (apr 2025) Ajustări de preț la intermediari, RAR menține prețul: Oficial, tariful a rămas 42 lei și în 2025. Dar site-urile intermediare și-au ajustat și ele “oferta”: rar-autopass.ro, de exemplu, și-a actualizat prețul la 79 lei (25.04.2025), argumentând cu “intermediere rapidă”. Deși nu e o actualizare a aplicației în sine, e o evoluție pe piață – RAR a trebuit să reitereze că prețul oficial e nemodificat la 42 lei.

  • (în curs) Dezvoltări viitoare (Auto-Pass 2.0): RAR a anunțat că lucrează la interconectarea cu baze de date internaționale pentru a oferi date despre kilometrajul mașinilor înainte de a fi aduse în România. Aceasta va fi o actualizare majoră odată realizată, deoarece va transforma Auto-Pass într-un raport cu adevărat complet, eliminând principalul său punct nevralgic actual. Nu a fost dat un termen precis, dar este de așteptat ca în cursul lui 2025-2026 să apară această extindere, eventual și informații despre daune din afara țării (dacă vor fi accesibile prin acorduri cu asiguratori străini).

  • Îmbunătățiri continue ale bazei de date: Pe măsură ce trece timpul, tot mai multe ateliere autorizate și service-uri transmit date către RAR. De exemplu, de la 1 ianuarie 2024 a intrat în vigoare obligația legală ca toate atelierele autorizate RAR să înregistreze online operațiunile relevante. Astfel, în 2025 deja se raportează mult mai multe informații decât în 2024. Din feedback-ul utilizatorilor reiese că vehicule care în decembrie 2024 aveau un raport subțire, în mai 2025 arată deja mai multe detalii, semn că baza de date s-a actualizat cu informații noi. RAR a confirmat această tendință, spunând că “vor fi disponibile din ce în ce mai multe detalii despre un vehicul, pe măsură ce acesta se prezintă la atelierele autorizate, la stațiile ITP sau la reprezentanțele RAR”.

În concluzie, RAR Auto-Pass s-a impus rapid ca un instrument esențial în tranzacțiile auto second-hand din România. Dezvoltat oficial de RAR și susținut de cadrul legal, aplicația oferă într-un mod centralizat istoricul verificabil al vehiculelor, cu un cost modic. Funcționalitățile sale acoperă principalele aspecte de interes (kilometraj, daune, inspecții), iar datele afișate sunt de încredere, provenind din surse oficiale. Ușurința de utilizare online a fost apreciată, deși au existat unele dificultăți inițiale legate de suprasolicitare și de apariția site-urilor neautorizate care au profitat de notorietatea Auto-Pass. Opiniile utilizatorilor evidențiază atât beneficiile majore (transparență, siguranță, preț mic), cât și critici (transformarea serviciului din gratuit în plătit, confuzia privind obligativitatea, date încă incomplete pentru importuri).

Pe ansamblu, balanța percepției este pozitivă – RAR Auto-Pass este văzut ca un “certificat de sănătate” al mașinii care era necesar pe piață și care, în timp, va deveni probabil la fel de obișnuit ca ITP-ul. Cu ajustările și îmbunătățirile planificate (inclusiv extinderea la istoricul din afara țării), Auto-Pass are potențialul să crească semnificativ încrederea în piața mașinilor rulate din România și să reducă fraudele. Ca orice sistem nou, a întâmpinat unele probleme de început, însă RAR a fost receptiv la feedback și a reacționat la aspectele criticate (în special combaterea înșelătoriilor).

Concluzie

Aplicația RAR Auto-Pass reprezintă un pas înainte important pentru siguranța rutieră și protecția consumatorilor pe piața auto second-hand. Dezvoltată de autoritatea competentă și susținută legal, aceasta oferă transparență completă în privința istoricului vehiculelor, cu date precise și relevante. Utilizatorii apreciază ideea și utilitatea, chiar dacă unii regretă pierderea accesului gratuit la informații sau întâmpină confuzii inițiale. Pe măsură ce sistemul va evolua și publicul se va obișnui cu folosirea lui, RAR Auto-Pass are șansa de a deveni un standard de facto la vânzarea oricărei mașini, contribuind la eliminarea practicilor frauduloase și la creșterea calității parcului auto din România.

Surse: Rapoarte oficiale și comunicate RAR; Știri ProTV; Agerpres/afaceri.news; EVmarket; Avocatnet; Reddit – r/AutomobileRO (experiențe utilizatori); Observatorul Prahovean; Facebook RAR (atenționări oficiale) ș.a.

Lasa un comentariu

One thought on “Aplicația RAR Auto-Pass – Raport detaliat

  1. pe langa că prețul de omologare la un autovehicul adus din occident creste an de an,mă refer la prețul în euro. Înainte era sub 100 euro,acuma a ajuns la 150 euro și tot o să crească pt cele 10 min cât sta la Rar. chiar trebuie să plătim noi pilele lui x sau y angajate la rar?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Aplicația RAR Auto-Pass – Raport detaliat 10

Rating-ul nostru

Alte recenzii

Alege carVertical

Soluția ideală pentru cumpărătorii de mașini second-hand din România.

Alege Cebia

Cebia este o companie din Cehia care oferă rapoarte de verificare a istoricului mașinilor.

Alege RAR Auto-Pass

RAR Auto-Pass, aplicația oficială a Registrului Auto Român.

Divulgare Publicitară

Acest website este o resursă online gratuită care își propune să ofere conținut util și funcționalități de comparare vizitatorilor noștri. Noi acceptăm venituri din publicitate de la companiile care apar pe website, iar acestea influențează locația și ordinea în care sunt prezentate brandurile (și/sau produsele acestora) și, de asemenea, afectează scorul care este atribuit. Prezentarea companiilor pe această pagină NU implică aprobarea/suștinerea acestora. Nu prezentăm toți furnizorii de pe piață. Cu excepția cazurilor specificate în mod expres în Termenii și Condițiile de Utilizare, toate declarațiile și garanțiile cu privire la informațiile prezentate pe această pagină sunt înlăturate. Informațiile, inclusiv prețurile, care apar pe acest website pot fi modificate în orice moment.

carVertical Black FRIDAY

30% REDUCERE LIMITATĂ

Ore
Minute
Secunde
5/5

Rating